Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
placeholder
placeholder

© Anouk De Clercq 1-2

Opdracht

De Walhoeve vzw vroeg aan kunstenaar Anouk De Clercq i.s.m. Auguste Orts om de meerwaarde van hun dienstverlening in beeld te brengen. Het eindresultaat moest een kunstwerk worden dat als katalysator kan worden ingezet, enerzijds voor de bespreekbaarheid van het thema en anderzijds voor de integratie van jongeren uit de Bijzondere Jeugdzorg in de maatschappij.

 

© Anouk De Clercq

Productie en resultaat

Vijftig jaar geleden maakte François Truffaut de film Les 400 Coups. Anouk De Clercq formuleert een hedendaags antwoord op de film, binnen de context van De Walhoeve. Het volledige kunstwerk bestaat uit een video, een reeks fotogrammen en een bijhorend werkschrift. De video vertolkt de vooropgestelde thematiek niet letterlijk maar via de emotie en beweging van een scène waarin een jongen door het prachtige landschap van de Moeren in de richting van de zee loopt.
Het kunstwerk is het resultaat van een samenwerking tussen de kunstenaar, de jongeren en de begeleiders in een sociaaldemocratische coöperatieve.
De uiteindelijke vorm en inhoud van het werkschrift groeiden spontaan tijdens de creatie van het kunstwerk. Het werkschrift is een schetsboek met aantekeningen, foto’s en reacties van de jongeren, van de kunstenaar en van de begeleiders. Het werd verder uitgewerkt in een publicatie en vormt op die manier, naast de video, een bijkomend middel voor verspreiding.

 

Arteconomy trad op als bemiddelaar tussen de kunstenaar en het bedrijf en als procescoach van het project.