Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
placeholder
placeholder

© Anja Ghesquière en Darry Hellebuyck

  • Case Arteconomy — een brug slaan tussen kunst en ondernemerschap. Vlaamse ondernemers stimuleren creativiteit en innovatie via kunst, Vlerick Business School.
  • De kunstenaar in het bedrijf, Art Research IVOK Leuven.
  • Atelier 36( 3X3) X4. Drie kunstenaars X drie ondernemers X vier ontmoetingen. Delphine Hesters, doctoraatsstudente sociologie KULeuven.

 

1. Case Arteconomy — een brug slaan tussen kunst en ondernemerschap. Vlaamse ondernemers stimuleren creativiteit en innovatie via kunst. Vlerick Business School

 

Hoe kunnen ondernemers creativiteitsprocessen van onderuit stimuleren? Opdracht geven om creatief te zijn, werkt niet. De unieke aanpak van Arteconomy is een indirect proces - van onderuit, NIET via belerende toespraken van managers.

Vlerick Business School Leuven Gent, Herman Van den Broeck, Eva Cools en Tine Maenhout, 2007, voerden het onderzoek uit in samenwerking met Flanders DC.

 

De resultaten van de studie werden opgenomen in de novembereditie 2008 van het Journal of Management & Organization Australia & New Zealand en in 2010 in het boek The Balancing Act of  Innovation, Philippe Silberzahn & Walter Van Dyck, Vlerick en Lannoo Campus hoofdstuk 1.  

Enkele conclusies:

  •   Samenwerken met kunstenaars is een rode loper naar creativiteit.
  •   Vanzelfsprekendheid doorbreken betekent nieuwe interpretaties ontdekken.
  •   Een emotionele ervaring door het samenwerken aan een kunstwerk kan perfect dienen als boodschapdrager.
  •   Verborgen talenten ontdekken, beter met elkaar omgaan, een echt team vormen.
  •   Meerwaarde zit in de wisselwerking, in het evenwichtig partnershipmodel.
  •   Het hele proces achter het kunstwerk wordt nu als proces-katalysator voor verandering binnen het bedrijf aangewend.
  •   Arteconomy is een procescoach met een unieke aanpak.
  •   De kunstenaar functioneert puur als katalysator en tussenpersoon.

 

productie kunstwerk Kris Verdonckoefening in project van Joëlle Tuurlynckx bij Espeel Constructiesproductie tafels voor je suis sang Jan Fabre

 

2. Kunstbedrijf/Bedrijfskunst, UGent.

Bij de start van Arteconomy werd aan de Universiteit Gent de opdracht gegeven voor een sociologische gevalstudie over het samenwerkingsverband tussen Constructies Espeel en kunstenaars.

De vakgroep sociologie, onder leiding van Prof. Dr. Johny Vincke, voerde het onderzoek uit naar de effecten van die samenwerking op de medewerkers.

Enkele conclusies:

  •   De organisatiecultuur is bepalend voor de samenwerking met kunstenaars.
  •   De introductie van kunstprojecten is een uitstekend draagvlak voor het stimuleren van creativiteit en innovatie in een onderneming.
  •   Het introduceren van kunst is een meerwaarde voor het bedrijf en de medewerkers:
  •   De medewerker beseft dat de kunstenaar hem nodig heeft, wat leidt tot betrokkenheid, motivatie en afwisseling.
  •   Er is een uitwisseling van wereldbeelden waardoor meer openheid ontstaat.
  •   De vanzelfsprekendheid van het vakmanschap van de werknemer wordt doorbroken.
  •   Positieve aandacht in de media genereert fierheid over bedrijf.
  •   Het contact met de kunstenaar is het belangrijkste: “Het is de kunstenaar, niet de kunst of het kunstwerk”.

 

3. De kunstenaar in het bedrijf, Art Research IVOK Leuven.

Deze studie schetst de rol van de kunstenaars in de verschillende projecten van Arteconomy. De studie zoekt naar interessante aspecten voor de kunstenaar bij het aangaan van een relatie met de economische wereld, naar de ideale combinatie van kunstenaar en bedrijf, naar een onderzoeksveld met mogelijke win-win situaties voor beiden.

Yves Knockaert,Instituut voor Onderzoek in de Kunsten, Werkgroep Art Research Economy voerde het onderzoek.

Enkele conclusies:

  •   De kunstenaar is geen consultant in het bedrijf.
  •   Samenwerken met de economie is een opportuniteit voor de kunstenaar om zichzelf en zijn creatief proces verder te ontwikkelen.
  •   Vanuit zijn zoektocht naar het nieuwe kunnen de uitdaging en de confrontatie met de onbekende economische wereld de kunstenaar aantrekken om te  experimenteren.

 

wetenschappelijke studie project atelier 36Dr. Delphine Hesters licht haar observatie toe van atelier 36toelichting atelier 36 in Buda Kunstencentrum Kortrijk

© KC Buda


4. Atelier 36( 3X3) X4. Drie kunstenaars X drie ondernemers X vier ontmoetingen.

Delphine Hesters, doctoraatsstudente sociologie KULeuven, beschreef het opzet, de partners en het resultaat van deze co-creatie in het Atelier 36, 2008.

Enkele resultaten van het project:

  •  Kris Verdonck en Dirk Ghekiere (dZine) voeren samen een materialenonderzoek voor het gebruik van hologrammen.
  •  Voor Dirk een commerciële opportuniteit, voor Kris een interessant element voor een nieuw artistiek project.
  •  Yves Coussement zet bij Traficon een traject op dat routines bij het personeel doorbreekt. Yves treedt op als catalysator om het Traficon-personeel tot verhoogde creativiteit te brengen. Ook al is het proces de finaliteit, toch wordt gewerkt aan een uitkomst met een artistieke waarde.
  • Eric Joris en Indie Group tekenden samen de contouren uit voor een computergame dat kinderen over de verveling van lange reistijden en reisroutes heen kan helpen. Dit game zou een gat in de markt kunnen vullen. Voor Eric Joris genereert het nieuwe (ook commerciële) inzichten, inspirerend voor zijn eigen artistiek parcours.