Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
placeholder
placeholder

© KC Buda 1-2

"De emotionele ervaring kan perfect dienen als boodschapdrager om een domotisch experiment te lanceren."

Stef Vande Meulebroucke, afgevaardigd bestuurder Sumi.

 

"Wie een bezoekje bracht aan DOMOTIC.LAB, the one-to-one performance van Sophie De Somere, vergeet ook allicht deze bevreemdende ervaring niet. In het authentieke, ouderwetse interieur met nostalgische geuren, anekdotische ornamenten en één ziel vol levenservaring, ziet men eindelijk in waartoe domotica in staat is."

Febelux, beroepsfederatie

 

Opdracht

Domotic.Lounge (nu Sumi) vroeg aan one-to-one theatermaakster Sophie De Somere om haar artistieke ervaring aan te wenden om een performance of een installatie te maken die de bezoeker en de toeschouwer de domotica-technologie op een speelse, maar toch persoonlijke en bewuste manier laat beleven. Het artistiek onderzoek van de kunstenaar richt zich naar ruimtelijke ervaring, manipulatie en zintuiglijkheid.

 

© Buda KC  (Deze video is zonder klank.)

 

Productie en impact

Een deur opent en sluit zich. De bezoeker wordt geconfronteerd met een bejaarde vrouw in haar eigen biotoop. De signalen die men krijgt zijn tegengesteld aan die van de commerciële domoticawereld.  De gasten lijken ongevraagd iemands intieme wereld binnen te dringen. En terwijl ze daar verblijven worden ze geconfronteerd, onderhuids, tussen de plooien van de performance met … domotica. Domotic.Lab tóónt geen domotica, maar gebruikt ze discreet, op een verrassende en functionele manier. Het werd gepresenteerd in 2007 op de beurs Architect@work in Kortrijk Xpo.
Dit marketing project wekt emoties op en is tegelijk ontluisterend, ontgoochelend, verrassend en hoop gevend Domotic.Lab was sterk innoverend binnen de marketing en werd vervolgens uitgenodigd op verschillende andere beurzen als exemplarisch voor de vernieuwing. Het stond vervolgens in het museum 1302 tijdens Kortrijk Congé in juli 2007, op Classic Event 07 in Kortrijk en op Trends in Wonen in de Skyhall van de luchthaven van Zaventem. Achteraf werd de gecreëerde fysieke ruimte gebruikt voor experimenteel theater van de kunstenaar.

De case Domotic.Lab, de theatrale presentatie van nieuwe technologie, werd voorgesteld op de marketeer conferentie Nima: Een nieuwe kijk op samenwerken, Amsterdam. Deze case verscheen in de publicatie Samen Werkt ! succesvol cultureel en creatief ondernemen. UITmarketingburo en EM cultuur Tilburg, Amsterdam, November 2008

Persartikels:

Een innovatief huwelijk, VKW Ondernemen.

Innovatie is dood, leve integratie! + doorbraak, H Art.

Nodig een artiest uit op kantoor, De Tijd.

 

Arteconomy trad op als bemiddelaar tussen de kunstenaar en het bedrijf en als procescoach van het project.