Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.
placeholder
placeholder

© Katrien Dekoninck 1-2

In 2008 namen de Provincie Antwerpen en het Samenwerkingsverband Rupelstreek initiatief om een streekontwikkelingsproject op te zetten in samenwerking met het bedrijvenpark Hoek 76  en de kunstenaars Katrin Dekoninck, Luc De Backer, F. man, Kris Vleeschouwer.

 

Strategische doelstellingen:

  1. Het versterken van de historische en natuurlijke samenhang van de vijf Rupelgemeenten voor alle aspecten die wonen, werken en recreatie aanbelangen.
  2. Het versterken van de eigen specifieke streekidentiteit met als doel de uitstraling van de Rupelstreek te verbeteren als een toegankelijke, toekomstgerichte en innovatieve regio.
  3. Het inzetten van een uniek partnership kunstenaar-ondernemer als hefboom om de reconversie van de Rupelstreek tot een toegankelijke, toekomstgerichte en innovatieve regio uit te werken en te realiseren.

 

Productie en impact project Visieontwikkeling in de denktank.

  1. Een ander imago voor de Rupelstreek. Onder de begeleiding van Arteconomy namen zowel ondernemers, politici en ook kunstenaars als Kris Vleeschouwer en Luc De Backer hieraan deel. De denktank formuleerde voorstellen omtrent de missie, de doelstellingen en de concrete aanpak voor het Rupelplan.
  2. Kunstproject Hoek 76. 
  3. Naar aanleiding van de Cultuur Biënnale VUUR!WERK nodigde het bedrijvenpark Hoek 76 drie kunstenaars uit, nl. F.man, Luc De Backer en Katrin Dekoninck. Zij werkten een concept uit om het imago en de visibiliteit van het bedrijvenpark en de streek te vergroten. 
  4. Het kunstproject SPEAK van kunstenaar Katrin Dekoninck en het bedrijf Ampco Flashlight in Hoek 76.
  5. SPEAK is een multimediale kunstinstallatie in de Rupelstreek. De schouwen van de oude steenbakkerij worden bekleed met een digitaal schrijf-, teken- en beeldbord. In de virtuele ruimte van de woonkamer kan de internetgebruiker thuis via de schouwen communiceren met speakers verdeeld over verschillende Belgische steden en ook met andere internetgebruikers. De kunstenaar illustreert hiermee het samengaan van historische nijverheid, erfgoed, hedendaagse kunst, technologie en economie.

 

Arteconomy leidde als intermediair het geheel in, coachte het proces en finaliseerde het project.