top of page

Team

Adviesraad

Erevoorzitster

foto julie1.png

Julie Vandenbroucke

Oprichtster & zaakvoerster bij Moving Together // Oprichtster en erevoorzitster van Arteconomy

Legacy

Historiek

De oorsprong van Arteconomy gaat terug tot 2002, toen Julie Vandenbroucke Arteconomy oprichtte als vzw. Als een echte pionier bracht ze kunstenaars binnen in bedrijven om te werken rond relevante zakelijke uitdagingen zoals productinnovatie of bedrijfscultuur.
In ruim twintig jaar realiseerde ze een portfolio van impactvolle projecten en stond ze aan de basis van verschillende publicaties en wetenschappelijke studies.
Ze verwierf al snel naamsbekendheid op het gebied van art thinking en was onderwerp van diverse publicaties in gespecialiseerde en algemene media. In 2019 ontving ze een ere-master van LUCA School of Arts, met een  specifieke waardering voor hoe ze in alle samenwerkingen die ze opzette de artistieke authenticiteit wist te vrijwaren.

In 2022 droeg Julie Vandenbroucke de naam en ideologie van Arteconomy over aan Luscinus (Koen Snoeckx) en herpositioneerde ze haar vzw als “Moving Together”, plaats van verbinding.

Een kleine greep uit de opmerkelijke realisaties van Arteconomy tussen 2002 en 2022 onder leiding van Julie Vandenbroucke:

  • Arteconomy coördineerde een samenwerking tussen Cartamundi, wereldleider in kaartspelen en speelkaarten, en kunstenaar Peter de Cupere. Het resultaat van de samenwerking was een kunstwerk, genaamd 'The Smelling iPad'. Als gevolg hiervan slaagde Cartamundi erin om er een paar prominente klanten zoals Hasbro te overtuigen om de onderliggende technologie in te kopen en besloot het bedrijf ook om uitsluitend nog mensen met een artistieke opleiding aan te nemen op hun innovatieafdeling.

  • Arteconomy trad op als partnership facilitator tussen modebedrijf Bel&Bo en kunstenares Els Opsomer. Samen richtten ze zich op de leiderschapscultuur bij Bel&Bo, waardoor het bedrijf transformeerde van een klassieke hiërarchie naar zelfbesturende teams. Met een flinke impact op de corporate cultuur die, volgens de getuigenis van de CEO, een impact had tot vele jaren nadat  het project was afgerond.

  • Het seminarie 'Kunst en economie: wij zien geen verschil' was de eerste bewustwordingscampagne van Arteconomy over kunst en economie. Gedurende acht avonden kwamen vijfentwintig ondernemers samen met kunstkenners, filosofen en sociologen voor een diepgaande dialoog. Het initiatief leidde ook tot verschillende artikelen in algemene en gespecialiseerde media en de boekpublicatie “Kunstenaars en ondernemers, een nieuwe relatie” (door Marc Ruyters).

  • In 2021 schreef en publiceerde Julie Vandenbroucke het boek “Innoveren met kunstenaars, waarin ze de kennis en methodes deelt die voortkomen uit haar twintig jaar ervaring in het opzetten van impactvolle samenwerkingen tussen kunstenaars en bedrijven.

bottom of page